محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)
قد (سانتیمتر)
وزن (کیلوگرم)

محاسبه bmi شاخص توده بدنی آنلاین

باتوجه به اهمیت سلامتی و تناسب اندام، محاسبه وزن مناسب و میزان اضافه وزن براساس خصوصیات فیزیکی هر شخص امری ضروری است. جهت تعیین وزن مناسب شاخصهایی نیازاست و یکی ازآنها bmi یا شاخص توده بدنی ( Body Mass Index ) بوده و این نمایه میزان تناسب قد و وزن فرد را اندازه گیری میکند. امکان محاسبه bmi شاخص توده بدنی دراین بخش سایت باحساب بشکل آنلاین وجود دارد و ازاین شاخص،در تعیین وضعیت سلامتی وزن خود میتوانید استفاده کنید.

روش محاسبه bmi و تناسب قد و وزن

قد و وزن دو فاکتور مهم تعیین وزن مناسب و ایده آل هستند. برای افراد بالای ۱۹ سال و غیر ورزشکار و غیر معلول روش محاسبه bmi مطابق نسبتی است و درآن وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد برحسب متر میگردد و حاصل این تناسب شاخص توده بدنی یاهمان bmi بدن میباشدکه با تفسیر آن میتوان میزان تناسب قد و وزن راتشخیص داد. جهت محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی وزن خود برحسب کیلوگرم و قد خودرا برحسب سانتیمتر در کادر مربوطه وارد نمایید. بافشردن دکمه محاسبه bmi این شاخص آنلاین محاسبه شده و تفسیرآن نیز دراختیار کاربر قرار میگیرد .

در محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی جنسیت افراد ( مرد ، زن ) تاثیری ندارد. بدین معنی که فرمول محاسبه bmi زنان و مردان یکسان بوده و از یک روش استفاده میگردد اما درتفسیر شاخص توده بدنی ( Body Mass Index ) ، جنسیت فرد در تعیین دامنه وزن مناسب و اضافه وزن فرد تفاوت ایجاد میکند.

همچنین باعنایت به اینکه ورزشکاران حرفه ای نسبت به افراد عادی دارای بافت عضلانی بیشتری هستند لذا شاخص توده بدنی یا bmi آنها (درحالت قد برابر) درمقابل افراد معمولی اندکی بیشتراست. کودکان و افراد بابیماری شدید و یا معلولیت رابطه محاسبه bmi معیار مناسبی در تعیین تناسب قد و وزن و سلامت فرد نیست.

تفسیر شاخص توده بدنی bmi زنان و مردان

پس از محاسبه آنلاین شاخص bmi نوبت تفسیر آن میرسد که برای مردان محدوده های شاخص توده بدنی درلیست زیر آمده است:

  • bmi کمتراز ۱۵ : کمبود وزن بسیار شدید
  • bmi کمتراز ۱۶ و بیشتراز ۱۵ : کمبود وزن شدید
  • bmi درمحدوده ۱۶ تا ۱۸.۵ : کمبود وزن
  • bmi بین ۱۸.۵ و ۲۵ : وزن طبیعی و نرمال
  • bmi بیشتراز ۲۵ و کمتراز ۳۰ : اضافه وزن
  • bmi درمحدوده ۳۰ و ۳۵ : چاقی معمولی (چاقی نوع اول )
  • bmi بین ۳۵ و ۴۰ : چاقی شدید (چاقی نوع دوم )
  • bmi بیشتر از ۴۰ : چاقی بسیار شدید (چاقی نوع سوم)

دربرخی ازمنابع علمی تفسیر شاخص توده بدنی زنان با مردان تفاوتی ندارد و مطابق جدول bmi مردان میباشد. امادر دیگر منابع روشی متفاوت درنظر گرفته شده و مطابق آنها چنانچه از ابتدا و انتهای بازه های فوق یک واحد کم شود همین مرزبندیها برای bmi زنان نیز بکار میرود. بعنوان مثال محدوده bmi مناسب زنان ازعدد ۱۷.۵ تا ۲۳.۹ میباشد. البته دراین روش بجای کم کردن یک واحد ازابتدا و انتهای هربازه، میتوان به عدد بدست آمده از شاخص توده بدنی زنان یک واحد اضافه نمود و سپس درلیست تفسیر bmi مردان وضعیت اضافه وزن و کمبود وزن را تعیین کرد.

لازم بذکراست،در محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی bmi دراین صفحه میان زنان و مردان تفاوتی درنظر گرفته نشده.